Samoobslužné pokladní systémy pro obchody i posilovny. Kdy se vyplatí?

Samoobslužné pokladní systémy v maloobchodě

Podle průzkumů 60 % lidí nesnáší dlouhé fronty při placení.

Samoobslužný pokladní systém je snadnou volbou, pokud chcete svým zákazníkům umožnit okamžitou platbu a lepší zákaznickou zkušenost (CX).

Samoobslužné pokladny mohou pomoci maloobchodníkům šetřit náklady a lidem nervy. Nesporným benefitem je také možnost provozat je 24/7 bez lidské obsluhy. Proto se tato zařízení začala nedávno těšit pozornosti technologických gigantů jako Amazon (která si na vlastní kůži mohla vyzkoušet redakce Forbesu), Walmart, 7-Eleven a další.

Jeden z prvních samooblužných obchodů Amazon Go v USA

Proč je samoobslužný systém lepší?

  • Co obsahuje samoobslužný pokladní systém?
  • Jak implementovat samoobslužný pokladní systém?
  • Jak funguje samoobslužný pokladní systém?

Proč je samoobslužný pokladní systém lepší?

Podle průzkumu provedeného Národní maloobchodní federací v roce 2023 se 62 % respondentů vyjádřilo, že samoobslužné pokladní systémy výrazně zlepšují jejich celkový zážitek z nakupování.

Podle studie Statista z roku 2022 46,5 % maloobchodníků se smíšeným zbožím a lékáren ve Spojených státech a Spojeném království věřilo, že zákazníci přejdou k konkurenci, pokud jejich obchody nenabídnou možnost samoobslužného skenování a platby.

V dnešní době, s neustále se rozvíjejícím přijetím samoobslužných pokladních systémů, používají tento systém mnozí velcí maloobchodníci, jako jsou Walmart, Target, IKEA, Home Depot, Costco, Kroger atd. Nemusíme ale koukat daleko za hranice, například v Polsku řetězec Żabka úspěšně otevírá 50 hybridních poboček. V ČR je velkým propagátorem 24/7 samoobslužných poboček potom řetězec COOP.

Pozn. redakce: SamoBot dodává také kompletní řešní pro 100% bezobslužný nebo hybridní 24/7 provoz obchodů, posiloven i ubytování.

Zde jsou 3 hlavní důvody, proč stále více maloobchodníků v supermarketech a obchodech s potravinami přijímá samoobslužné technologie:

  1. Krátké fronty a rychlejší placení:

    • Dlouhé fronty u pokladen jsou pro zákazníky, jak ukázalo průzkumné šetření Capgemini v roce 2019, hlavním problémem.
  2. Plocha, kterou standardní pokladny zabírají

    • S růstem vašeho podniku se vaše obchody zvětšují a fronty u pokladen se prodlužují. Abychom s tímto mohli efektivně pracovat, musíte věnovat více prostoru pokladním pultům a přiřadit více pokladních. Pokud si zákazníci sami odskenují zboží, maloobchodníci mohou snížit dobu čekání a zkrátit fronty u pokladen.
  3. Větší kapacita obchodu:

    • Samoobslužné pokladní kiosky zabírají méně místa než běžné pokladny. Redukce front dále minimalizuje prostor nevyužitelný v obchodě kvůli frontám u pokladen.

Zvýšená produktivita personálu:

Samoobslužné pokladní systémy umožňují jednomu zaměstnanci sledovat více pokladen najednou. Díky tomu mohou maloobchodníci snížit počet obsluhy a šetřit náklady během klidnějších období. 

Co je součást samoobslužného pokladního kiosku?

Pozn. redakce: V SamoBotu si vyvíjíme jak vlastní hardware, tak i pokladní software, abychom nebyli nijak limitováni a dokázali zákazníkům dodat v rámci nákupu naprosté pohodlí.

Zákazníci si z našeho pohledu vybírají samoobslužné pokladny pro jejich 1. pohodlí a 2. rychlost

  1. Samoobslužné pokladny

    • Samoobslužné pokladny (pro samoobslužný nebo hybridní provoz) - Hybridní pokladna disponuje profesinálním softwarem pro obsluhu obchodu. Nabízí více možností (vytvářet slevy, naskladnit / vyskladnit produkt, reklamace atd.).
  2. Čtečka nebo skener:

    • Vestavěná do pokladní jednotky nebo připojená externě (ruční čtečka) - Skener čárového kódu je základem samoobslužných pokladních systémů. Zákazníci mohou ihned přidávat položky do nákupního košíku místo hledání a manuálního výběru z produktového seznamu. (Manuální výběr ze seznamu produktů náš pokladní systém také umožňuje.)
  3. Platební terminál:

    • Samoobslužné pokladny obvykle zahrnují integrovaný (nebo externí) terminál, který zákazníkům pomáhá platit kreditní kartou a dalšími bezkontaktními metodami (mobil nebo hodinky). SamoBot nově podporuje příjem hotovosti nebo strhávání kreditu z RFID věrnostních kartiček.
  4. Tiskárna (e)účtenek:

    • Zákazníci mohou dostat účtenku ihned po dokončení nákupu nebo si ji néchají poslat na e-mail.

Jaké jsou konkrétní možnosti samoobslužných kas a kiosků?

  1. Samsung dotyková obrazovka 24" a Android PC  / orientační cena od 20 000 Kč
  2. Sumni K2 Mini
  3. Sunmi K2 Pro

Pozn. redakce: Vzhledem k vlastnímu vývoji SW jsme schopni rozjet naše pokladní systémy prakticky na jakémkoli zařízení od mobilu přes tablet až po libovolný dotykový displej. Můžete tak v extrémních příkladech rozjet pokladní systém na vodotěsném telefonu nebo "nerozbitném" tabletu, pokud to situace vyžaduje. 

Implementace samoobslužných pokladních systémů

Implementace samoobslužných pokladních systémů by měla probíhat postupně, podobně jako jakýkoli nový obchodní proces. Můžete začít pilotním projektem a testovat technologii samoobsluhy ve vybraných prodejnách. Především monitorujte rychlost odbavení a zákaznickou spokojenost!

Můžete také sledovat, jak zákazníci používají pokladní systém. Například personál vám může poskytnout nejčastější problémy, se kterými se zákazníci setkávají. Na základě těchto informací neustále vylepšujeme náš pokladní software.

Pozn. redakce: Toto obecně platí u jakékoli nové technologie, sbírejte zpětnou vazbu a vylepšujte, dokud nebudou vaši zákazníci dokonale spokojeni. (Oni nebudou dokonale spokojeni nikdy, tak máte alespoň co vylepšovat :)). Z tohoto důdovu jsme se rozhodli provozovat a stále provozujeme několik vlastních poboček. Testujeme si tak všechny komponenty sami. Od vstupu, registrací až po pokladny a zabezpečení.

Jakmile máte úspěch s prototypem, můžete začít nasazovat samoobslužné pokladny nebo celé 24/7 samoobslužné pobočky.

Jak funguje samoobslužný pokladní systém?

Krok 1: Začátek samoobsluhy

Některé systémy umožňují zákazníkům začít samoobslužný proces okamžitě skenováním produktu.

Jiné samoobslužné pokladní systémy mohou požádat zákazníky o přihlášení se svými údaji o členství nebo pokračování jako host. Zákazník může naskenovat svou RFID kartu, vyhledat svůj e-mail nebo zadat své údaje o členství na obrazovku pokladny a začít s placením.

Krok 2: Přidání produktů

Zákazník může naskenovat čárový kód produktu, aby položky přidával. Pokud dojde k problémům s čárovým kódem, mohou produkt vyhledat na obrazovce pokladny nebo požádat o pomoc zaměstnance. Případně požádat o vzdálenou pomoc.

Krok 3: Výběr platebních možností

Zákazník si vybere, jak zaplatí za nákup. Pokud zákazník vybere platební kartu, měl by pokračovat v používání integrovaných platebních terminálů.

Může si vybrat i platbu hotovostí. Může naskenovat slevovou kartu nebo aktivovat slevu nákupem, například 2+1.

Krok 4: Dokončení nákupu

Jakmile je objednávka kompletní, pokladna vytiskne účtenku pro zákazníka. (Případně zašle účtenku na e-mail.)

V našem POS má klient uložen svůj nákup (pokud nenakupoval jako host), takže pro účely budoucí reklamace nepotřebuje ani účtenku.

Samoobslužný pokladní systém by měl synchronizovat kompletní objednávku v celém vašem maloobchodním systému. Synchronizace v reálném čase zajistí, že vždy máte správné informace o prodeji, skladu a zákaznících. Systém je ošetřen i proti výpadkům internetu a může fungovat offline.

Váš pokladní systém by se měl po dokončení nákupu vrátit na úvodní obrazovku. Měl by také automaticky odhlásit zákazníka po určité době nečinnosti.